Hihetetlen áttörést jelent a komputer tervezte HIV-gyógyszer

Spanyol kutatók számítógép segítségével olyan szintetikus molekulákat terveztek, amely képes meggátolni az AIDS kialakulásáért felelős vírusok szaporodását.

Európai kutatók egy számítógép segítségével olyan szintetikus molekulákat terveztek, amelyek képesek meggátolni az AIDS kialakulásáért felelős HIV-vírus reprodukcióját. Felfedezésük tudományos áttörést jelent – eddig még senkinek sem sikerült hasonló gyógyszert kifejlesztenie.

Az AIDS felfedezése óta világszerte több mint 28 millióan haltak meg ebben a betegségben. Egy közelmúltban felfedezett, ígéretes eredményeket mutató vakcina ugyan védettséget jelenthet az egészségesek számára, de annak a 34 millió embernek a helyzetén sajnos nem segít, akik kénytelenek együtt élni a fertőzéssel.

A gyógyszergyárak általában olyan hatóanyagok kifejlesztésén dolgoznak, amelyek a vírus fehérjeállományát támadják, ám ezek a proteinek sajnos közismerten nehéz célpontot jelentenek. Egy spanyol egyetemek kutatóiból verbuválódott csoport más megközelítést keresett: számítógépek segítségével olyan szintetikus kémiai anyagot próbáltak kifejleszteni, amely a fehérjék helyett közvetlenül a vírus örökítőanyagát, az RNS-t veszik célba.

Az általuk létrehozott molekulák képesek blokkolni a vírus szaporodását: meggátolják, hogy genetikus anyag jusson a fertőzött sejtek magjából a citoplazmába, és ezáltal megakadályozzák, hogy továbbterjedjen a fertőzés. Mivel valamennyi sejt „halandó”, mindez elméletben azt jelenti, hogy az új hatóanyaggal kezelt sejtek egy idő után elsorvadnak és elhalnak.