Megtalálták a világ legnagyobb négyszárnyú dinoszauruszát

Az 1,3 méteres Xhangyuraptor yangi maradványait Kínában fedezték fel.

Valamikor a dinoszauruszok korában az evolúciós pálya elágazott: megszületett a rettegett Velociraptor és a jóval kevésbé rettegett microraptor – mindketten a mai madarak ősei. Ehhez az „elitklubhoz” tartozik a nemrég felfedezett Changyuraptor yangi (röviden C. yangi) is: egy négyszárnyú, 4 kilós, orrától a farka végéig 1,3 méter hosszú élőlény is, amelynek maradványait Kínában találták meg a közelmúltban.

A C. yangi cca. 125 millió évvel ezelőtt élt, és a kutatók szerint maradványai nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy teljesebb képet kaphassunk a repülő állatok evolúciójáról. Egy, a Nature Communicationsben megjelent tanulmány szerint a C. yangi valószínűleg egyensúlyozásra használta hátsó szárnypárját, amely a landolás előtti fékezésben is szerepet játszhatott.

Annak ellenére, hogy az elmúlt években egyre-másra kerültek elő tollas dinoszauruszok kövületei Kínában, a C. yangi az eddig felfedezett legtermetesebb négyszárnyú őslény. A kutatók eddig azt feltételezték, hogy csak az apró termetű fajták voltak képesek a repülésre – erre cáfolt rá a felfedezés.