Hirdetés

Venni vagy nem venni? - itt a Black Friday



|

Óriási akciók és egymást taposó emberek. Hajnali internetes vásárlás és lefagyó számítógépes rendszer. A Black Friday és a Cyber Monday sötét oldalát kutattuk.

Hirdetés

Évről évre ellepik a YouTube-ot a Black Friday után az üzleteket megrohamozó emberekről készült videók. Ezeket látva mindig felmerül, hogy tényleg érdemes-e a novemberi hidegben egész éjszaka fagyoskodni azért, hogy az ember megszerezhesse a legjobb kezdőárakat - különösen, hogy ma már nem is egy napról van szó, hanem legalább egy hosszú hétvégéről. A kereskedők ugyanis rendre meghosszabbítják vasárnapig az akciókat, illetve a Black Friday-t 2005 óta a Cyber Monday, az online vásárlás ünnepe követi, amely akár egy egész hétig is eltarthat. Ráadásul a fekete péntek-szerű leárazások már az adott nap előtt is előfordulhatnak, így ma már sokan inkább fekete novemberről beszélnek, semmint egy egynapos vásárlási őrületről.

Hirdetés

Igazi akciók?

Magyarországon először 2013. november 29-én tartottak Black Friday-t, elvileg átlagon felüli akciókat kínálva a vásárlóknak. Azóta minden évben egyre több üzlet vesz részt a leárazásban, és például az Extreme Digital már egy héttel korábban is szeret rálicitálni a vásárlási lázra. Saját fekete pénteket tart a "hivatalos" eseményt megelőzően, amellyel némi zavart is kelt a vásárlókban. A magyarokról köztudott, hogy igen árérzékenyek, ezért a Black Friday bármilyen formája igazi vásárlási őrületet vált ki.

Szakértők szerint azért hatékony az Extreme Digital marketingje, mert a magyarok nem akarnak lemaradni az esetleges akciókról, így inkább a korábban akciózó boltnál vásárolnak. A kérdés, hogy mennyire valósak az akár 50-80 százalékos kedvezmények. Előfordul, hogy pár nappal vagy - a kisebb feltűnés miatt - egy szűk hónappal korábban árat emel az áruház, és ebből már kevésbé fáj 30-40 százalékot leértékelni. 2015-ben például egy szemfüles vásárló lefényképezte, hogy az EMAG román lerakata a Black Friday előtt keddről szerdára 2348 lejről 2899 lejre drágította egy hűtőszekrényének árát, míg a mosógépeknél 300 lejes drágulást lehetett tapasztalni, amelyből aztán pénteken 300-400 lejt engedett a cég.

Korábban Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezetője azt nyilatkozta, hogy Magyarországon ez nem éri meg, mivel a Gazdasági Versenyhivatal nagyon figyel, és épp a magyar vásárlóközönség árérzékenysége miatt feltűnne, ha a suttyomban áremelés történne. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint ugyanakkor számos netes vásárló fordul panasszal a hatósághoz, ezért érdemes tisztában lennünk a trükkökkel, utánanézni, hogy a meghirdetett ár valóban kedvezményes-e, ár-összehasonlító oldalakat böngészni, illetve több üzletben megnézni az árukínálatot.

Magyarországon inkább az a bevett gyakorlat, hogy az igazi akciók a számítás- és híradástechnikai eszközök esetében az egy-két generációval régebbi termékekre vonatkoznak. A laptopok és a tabletek körében a nyári és a "vissza az iskolába" leárazások jellemzően nagyobb mértékűek a Black Friday-akcióknál. Android-telefonokat tavasszal érdemes nézni, mivel a gyártók a Mobile Word Congressen mutatják be újdonságaikat, az Apple bejelentései nyomán pedig az akciózás inkább szeptember-október magasságára tehető. A vásárlók gyakran panaszkodnak, hogy az Apple Store alig ad valamilyen kedvezményt fekete pénteken, inkább csak ajándékutalványok érhetők el.

Másik probléma, hogy a csúcstermékekre vonatkozó igazi akciós készlet nagyon limitált. Két évvel ezelőtt például néhány Tesco áruházban verekedés alakult ki, mivel szó szerint csak néhány darab volt kapható az akciós okostelefonból, tévéből, laptopból, játékkonzolból vagy kávéfőzőből. Az Emagnál ugyanakkor amiatt robbant ki botrány, hogy a féláron kapható, hatvan darab Xbox One-csomagból egy perc alatt nem maradt semmi. Felháborodott vásárlók panaszkodtak a közösségi médiában, hogy a készlet túl kicsi volt ahhoz, hogy minden próbálkozónak jusson belőle.

Túl szép, hogy igaz legyen

Van persze néhány szerencsés, akinek tényleg sikerül 40-50 ezer forinttal olcsóbban beszerezni egy-egy komoly márkás terméket, méghozzá megbízható áruházakból. Az adathalász csalók ugyanis Black Friday alatt sem alszanak, ezért gyakran küldözgetnek túlzottan is csábító ajánlatokat. A gyanús e-mailekre ebben az esetben sem szabad válaszolni, vigyázni kell a biztonságos internetkapcsolatra, illetve a megfelelő tűzfal kínálta védelemre.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.