Hirdetés

Iszonyú gyors személyliftet alkottak Finnországban, és egy olyan helyre vezet, ahova nem szívesen mennél



|

A járatokban való gyors közlekedésre megépítették az ország leggyorsabb személyliftjét.

Hirdetés

Habár sok vita övezi a mai napig az atomenergiát, a jelentősége óriási, különösen Európában. Az ellentmondásos megítélés ellenére sok helyen ez az egyetlen megoldás jelenleg az energiakitettség enyhítésére. Sok régi erőmű van a mai napig használatban a kontinensen, és a technológia problémás volta ellenére a mai napig létesülnek újak is.

A finnországi Olkiluoto Atomerőmű tavaly kezdte meg a termelést, biztosítva ezzel az ország energiaszükségletének 14 százalékát. Európa legnagyobb atomerőművének üzemeltetői már jó előre elkezdtek foglalkozni egy, az energiatermelés e módjának legjelentősebb hátulütőjével, a kiégett fűtőelemek elhelyezésének problémájával.

A tervek szerint az erőmű közelében fognak megépíteni egy föld alatti tárolót Onkalo néven, ahol hosszú időre biztonságos körülmények között tudják majd tárolni a sugárzó anyagokat. Itt 2100-ig fogják gyűjteni a nukleáris hulladékot, ami után a járatokat lezárják, és a többit rábízzák az időre.

Hirdetés

Ahogy arról Michael Madsen dán rendező értekezik a tároló építése során forgatott Into Eternity (Az örökkévalóságig) című dokumentumfilmjében, fontos, hogy a jövő generációk ne akarják majd feltárni a számukra már esetleg az ismeretlenség homályába vesző helyeket.

A tárolót egyébként szándékosan építették olyan helyre, ahol értékes ásványi anyagok híján várhatóan véletlenül sem fognak feltárásokat végezni az elkövetkező évszázadok, akár évezredek során. A tároló még nem nyílt meg, pedig már több mint egy évtizede épül.

A fél kilométer mély üregben a mai napig folynak a munkálatok. Az úgynevezett TRFD (Trial Run of Final Disposal) tesztet előreláthatólag idén augusztusban indítják, ami után már hamarosan használatba kerül a járat, és elkezdhetik itt tárolni a keletkező radioaktív hulladékot.

A mély járat gyors bejárásához létrehozták a komplexumban az ország leggyorsabb személyliftjét is, mely 29 km/h-s sebességgel tényleg vidámparkba illő élményt is okozhat akár a benne utazóknak. A tavaly szeptemberben beüzemelt eszköz segítségével a korábban 20 percig tartó út egypercesre rövidült le.

A KONE Oyj által fejlesztett szerkezet összességében 437 méter mélyre megy le a föld alá, de mivel 13 méter magasból indul, összesen 450 méter hosszú vertikális pályát jár be. A berendezés úgynevezett UltraRope technológiával készült, aminek nagy előnye, hogy a szénszállal megerősített polimert nagy súrlódású anyaggal bevonva is sokkal könnyebb szerkezetet eredményez, mint az acélsodronyból készültek. Ez egy lényegesen simább zökkenőmentesebb működést eredményez.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.