Hirdetés

Így született a WASD

|

Aki nem érti, mi az a WASD, nem is reménykedhet a PC-s gamerek megértésében, pedig nem volt ez mindig így. Hogyan is alakult ki ez a négyes?

Hirdetés

Ma már elkerülhetetlen PC-s játéknál a WASD, sőt, egyértelmű, hogy ezt használjuk. Ezzel mozgunk előre és hátra, ezzel oldalazunk, a körülötte lévő gombokkal pedig a többi utasítást osztjuk virtuális hősünknek. Mindez logikus, a sima kurzormozgató billentyűk eléréséhez kereszteznie kéne a mellkasunkat és testünk középvonalát bal kezünknek, ami nem természetes, ráadásul körülötte nem található annyi gomb, mint például a kényelmes SPACE, SHIFT vagy CTRL.


Hirdetés


20 éve

Régen ez még nem így volt, sőt, még csak azt sem lehet mondani, hogy volt egy megváltó pillanat, amikor mindenki áttért a WASD-ra, vagy egy játék, amely annyira sikeres volt, hogy mindenki ennek az irányítását másolta. Azért hihető tippek vannak: leginkább az a valószínű, hogy az univerzum egyik legjobb Quake játékosa, Dennis "Thresh" Fong hozta be a köztudatba. Fong akkor vált közismertté, amikor megnyerte az első Quake-világversenyt és elnyerte a játék fejlesztőjének, John Carmacknak a Ferrari 328-as autóját. Mindez 1997-ben történt, Fong pedig mindvégig a WASD-ot használta.



1993-ban Fong még Doommal játszott és kikapott a testvérétől - akkoriban még csak a billentyűzetet használta mindenki, a bátyja azonban trackballt és billentyűzetet is egyszerre. Ekkor tanult meg Fong egér+billentyűzettel játszani, amit 1997-re fejlesztett tökéletesre.


Próbálkozások

A WASD nem az első és egyértelmű választás volt az irányításra. Előbb a WADX-et próbálta Fong, de mások is kezdték felismerni a változás szükségességét. Itt sokan az ESDF-et, valamint a furcsa YXC-t (QWERTY-n ZXC) próbálgatták, ahol az előrehaladás a jobb egérgomb volt.


Fong sikereit követően mindenki azt kérdezte tőle, hogy mi a titka és mik a beállításai - konfigurációja. A legfontosabb ezek közül a fordított "T" alakú WASD, de a teljes Thresh bibliát itt is elolvashatjátok.



Thresh népszerűsége nem lankadt és ezt John Carmack is elismerte, azzal, hogy a Quake 2-ben egy Thresh gyári beállítási profilt is felvett: ez lett a thresh.cfg, bár az alapbeállítás szerint a mozgásra továbbra is a kurzorbillentyűk voltak megadva.


Az áttörés

Az áttörést sokak szerint az 1998-as Half-Life hozta meg, amelynél az alapbeállítás már a WASD volt. Yahn Bernier, a konfig fájlért felelős fejlesztő elmondása szerint a billentyűzetkiosztás java részét saját Quake1 fájljaikból emelték át. Innen már nem volt megállás, a hatalmas sikerű Quake 3 WASD-dal érkezett, ahogy a Daikatana és a Tribes is. A végső lökést a 2004-es World of Warcraft adta meg a WASD népszerűségének. És egy érdekesség a végére: Gabe Newell, a Valve (Steam) feje a mai napig elutasítja a WASD-ot: szerinte kényelmetlen, ezért inkább az ESDF-et használja.


Te mit használsz? Melyik gombok koptak le tasztatúrádon?

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.