Hirdetés

Szubjektív: beégés az ingyen Nero

|

Nero 9 ingyen - erről szóltak a hírek nyár végén. Na, ez egy vicc - gondoltam. Megnéztem, letöltöttem, kipróbáltam, letöröltem: ez tényleg vicc!

Hirdetés

Az ingyenesen letölthető Nero által gerjesztett csoda három napig sem tartott; a boldogan hallelujázó blogok másnapra igyekeztek elfeledni a hírt. Egyetlen blogger volt csak, aki szégyenlősen beismerte, túlpörgette magát a cucc kipróbálása előtt. De vajon miért nem illik az ingyenes Neróról beszélni? Mert kínos téma. Ha valamit valamikor nagyon szerettünk, nehéz beismerni, hogy csalódtunk benne. És a CD-írás császárát nagyon szerettük, sőt sokan szeretjük ma is.

A Nero sikertörténete abban az időben kezdődött, amikor még könyveket lehetett kiadni arról, hogyan írjunk CD-t. A korongokat akkoriban csak egyszeres sebességgel lehetett teleírni, ám ezt a kapkodós 80 percet sem bírta minden gép kiszolgálni. A korai Windowsok, a gyenge vasak rendszeresen eldobták az írás fonalát, így órányi munkája és akár egynapi fizetése is ráment az embernek egy-egy folytathatatlan, „balesetben” megrokkant korong árára. Nem csoda, hogy pilótavizsgás célszoftverekkel és speciális összeállítású, dedikált „CD-író munkaállomásokkal” próbált kifogni a véletlenen az, aki a CD-írással egyszer már a saját kezét is megégette.

20091026-ingyen-nero-szubjektiv.jpg


A császár ekkor robbant be a köztudatba, és poénos neve (Nero burning Rome, azaz Néró felégeti Rómát alapján torzult Nero Burning ROM formára) mellett egy jól kitalált, szakadásmentes cache-elési algoritmussal érte el azt, hogy mindenki vele akarta megírni lemezeit. A pilóták is visszaülhettek kedvenc repülésszimulátoruk elé, a Nero Burning ROM-mal egy tapasztaltabb felhasználó is könnyen elboldogult.

A Nero neve túl gyorsan került be a köztudatba, túl nagy márka lett belőle hirtelen. A készítői is hamar észrevették, hogy kifogták az aranyhalat. Ha Nero kell a népnek, kapjon mindenki, pénztárcájától függően! Megjelentek a CD-írók mellé adott első OEM-verziók. Ezek eleinte csak az adott márkájú íróval tudtak együttműködni, igaz, teljes funkcionalitással. Aztán jöttek a különféle lebutított „OEM Suite-ok”, bennük a Nero Express különféle idióta varázslókkal megpakolt változataival. Ekkor kezdtük először úgy érezni, hogy valami zavar van az Erőben.

Alapvetően nincs gondom a varázslókkal – a Potter-gyerekkel sem –, ha arra használhatók, amire kitalálták őket. Ez esetünkben az alkalmi felhasználó végigvezetése egy bonyolult, hozzáértést igénylő munkafolyamat lépésein, valamint a munkafolyamat lényegének megértetése. Mondjuk amellé kell varázslót rendelni, aki az IKEA szereld magad kissámli-készletéből hintalovat akar összerakni. (Az ilyeneknek ki is utalnék egyet-egyet receptre, teljes TB-térítéssel.) A varázsló nem a napi munkához való, a CD-írás számomra – és gondolom, nem csak nekem – ilyen tevékenység. A modoros mágus zavar, az idegeimre megy, megőrjít. Képzeljük el, hogy egy pendrive-ot csak nyolclépéses varázsló segítségével tudnánk a gépünkhöz csatlakoztatni, hogy írhassunk rá. Na, némelyik Nero Suite esetenként majdnem ilyen.

A szép, új Nero 9 Essentials/Nero SmartStart Essentials (mikor minek hívja magát) rosszabb az Express kiadásoknál is: lebutították (csak adatírásra és CD-másolásra jó), és bár nincs varázsló, helyette tele van bosszantó reklámokkal: „Ha megvetted volna a teljes árú dobozt, most tudnál filmet is írni...”, nem pont ebben a stílusban, de gyakorlatilag ebben az értelemben. Mindezt az én érdekemben, alig 220 megabájton terpeszkedve a merevlemezemen, szinte zéró tudással. Az csak hab a tortán, hogy három helyen kellett a biztonsági alkalmazásomat átállítani, hogy letöltéskor ne akarja azonnal letörölni a telepítőprogramot a benne lévő adware Ask Eszköztár miatt. Vajon az ős-Nero készítőinek arcáról nem hámlik most a bőr?
Persze a másik vonalat is ismerjük: a teljes Nero-dobozt, amiben minden földi jó benne van: film, zene, multimédia drága pénzért, mellesleg még CD-t is lehet vele írni... Csókolom, visszakaphatnám a régi jó Nerót, varázslók és sallangok nélkül?!

Tudom, most mindenki válságot kezel, köztük a Nero marketingesei is. Jól működő szoftver helyett dagadtra hizlalt reklámprogrammal támadnak a népre. Sajnos nincsenek egyedül. (Igazából ezért is merült fel bennem ismét e sztori.) Manapság egyre több nagy gyártó tapossa sárba saját jól felépített imázsát két dollár plusz árbevételért, vagy egy párnapos gerillakampányért az interneten. Vajon megéri?

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.