Hirdetés

Tippek kompaktgéphez: vaku



|

Minden kompaktgépen van vaku, de félünk használni, annyira könnyű vele rossz képet készíteni. Cikkünkben segítünk jó útra téríteni a bajkeverő segédfényt.

Hirdetés

A vaku a fényképezőgépek egyik leginkább félreértett szolgáltatása, és hibás használatának számtalan rémséges példájával találkozhatunk. A legtöbben a vakut a gyenge fény általános ellenszerének tartják, ami igaz, ám csak korlátokkal. Különösen, ha a kompaktgépbe épített szerény képességű villantóról beszélünk, melynek használatát mindinkább kerülni igyekszünk, annyi rossz képet lőttünk már vele. Amíg nem váltunk tükörreflexesre, addig is tanulunk meg együttélni korlátaival és képességeivel (merthogy van neki ez is, az is)

 

A legtöbb fényképezőgép vakuja alapbeállításokkal automatikusan felvillan, ha a megfelelő expozícióhoz a biztonságosnál (mondjuk 1/50 másodpercnél) hosszabb megvilágítási időre volna szükség, és így fennállna annak veszélye, hogy a kamera beremegése miatt a kép életlenné válik. Ha van időnk és gépünkben optikai képstabilizátorunk, akkor azért tegyünk egy próbát vaku nélkül is a hangulatosabb kép érdekében. Hasonlóképpen segíthet elkerülni használatát a magas érzékenységű üzemmódok bekapcsolása, ám ekkor garantáltan erős zajosodás lép fel a képen.

 


oldflash_.jpg
A félhomályhoz már a legjobb stabilizátor is kevés, nincs más hátra, mint villantani. A vaku fénye nem olyan erős, hogy egy bizonyos távolságon túl képes legyen megvilágítani a célt. A digitális kompakt fényképezőgépek vakuinál ez a határ néhány méter, de még a fényképezőgépre szerelhető nagy és drága vakuknál sem haladja meg a 15 métert, ezt mindenképp vegyük figyelembe használatánál. Optimális távolság kisgépeknél a 3-5 méter. Egy minimális zoommal kombinálva csökkenthető a vaku bőrbeégető-fehérítő hatása is.

 

 

 

 

Túl közelről sem érdemes vakut használni, a túlvilágított előtér miatt a háttér sötétségbe borul.

 

vakuhiba_.jpg

 

 

Néha verőfénynél is hasznát vesszük a vakunak, ha a környezett világos, de a cél alulvilágított (például ellenfényben vagy árnyékban ülő alakot fotózunk). Ilyenkor állítsuk be fixen a vakut és menjünk néhány méteres közelségbe az egyenletes expozíció érdekében. Másik tipikus helyzet, hogy egy nagyobb szobor, épület félig az ég felé néző objektívvel lövünk portrét. Ha az eget és az arcot is ki akarjuk hozni, akkor be kell állítanunk, hogy a villanófényt mindenképpen használja a gép (flash forced on).

 

derit.jpg

 

 

Semmiképp ne kapcsoljuk be ha éjszakai várost fotóznánk, mert a többszáz méteres távolságból semmit nem segít a fénye, az eredmény pedig egy majdnem teljesen fekete kép lesz. Éjszakai fotózáshoz mindenképpen állványra lesz szükségünk és hosszú expozíciós időre. Nem árt olyan ponton felállni, ami előtt nem hajtanak el autók és nem sétálnak emberek, hogy ne legyen tele fénycsíkokkal a kép.

 

nightscene.jpg

 


Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.