Hirdetés

A Facebook most Kanadában készül letiltani a híreket



|

Az észak-amerikai ország kormánya szintén azt akarja elérni, hogy a bigtech cégek fizessenek a kiadóknak a hírekért. A Facebook nem tartja kizártnak, hogy blokkolja a hírtartalmat a platformján.

Hirdetés

Február közepén, amikor az ausztrál kormány asztalára került az a médiapiaci szabályozás, amely fizetésre kényszerítette a Google-t és a Facebookot a platformjaikon megjelenő cikkekért, Ausztrália 16 millió felhasználója elől minden előzetes figyelmeztetés nélkül eltűnt minden hír. Miután Kanada kormánya hasonló jogszabályokon dolgozik, lehetséges, hogy a történet a Csendes-óceán térségében is megismétlődhet.

A Facebook kanadai képviselője, Kevin Chan az esettel kapcsolatban azt mondta: minden olyan törvény, amely arra kényszeríti a Facebookot, hogy fizessen a kiadóknak minden egyes hír megjelenítéséért, alapjaiban rengeti meg a szabad és nyílt internet működésének feltételeit. Így Chan szerint nem kizárt, hogy - bár nem szívesen teszik -, de megismétlődik az ausztrál eset, ha nem lesz választásuk.

Hirdetés

Tehát úgy tűnik, hogy valóra válik a Facebook és a Google félelme, miszerint az ausztrál botrány precedenst teremtett. A kanadai médiát és kommunikációt felügyelő Steven Guilbeault örökségvédelmi miniszter már februárban ígéretet tett arra, hogy az ausztrál médiapiaci szabályozáshoz hasonló törvényjavaslatot nyújt be országa parlamentjéhez. Guilbeault azóta is dolgozik ennek elfogadásán.

Justin Trudeau kanadai miniszterelnök szintén februárban olyan, Scott Morrison ausztrál miniszterelnökkel tett közös erőfeszítésekről beszélt, amelyek újfent nyomást gyakorolnak a nagy techcégekre a hírtartalmak ellentételezéséért.

Ekkor az ausztrál események zűrös fordulatot vettek. Míg az ausztrál kormány a médiakódexéről szóló törvényjavaslatot tanácskozta, majd elfogadta, a Google azzal fenyegetőzött, hogy leállítja keresőmotorját a kontinensen, ha osztozkodnia kell bevételein a médiával. Ezt követte, amikor a Facebook radikális lépéssel, minden előzetes figyelmeztetés nélkül lekapcsolta a hírek megjelenítését a platformján. Azonban a hírcsapok elzárása nemcsak szigorúan a sajtótermékeket érintette, hanem többek között a kritikus kormányzati-egészségügyi fiókokat is blokkolták, így a közszolgálati információáramlást is letörölték az ausztrálok hírfolyamából. Mindezt a koronavírus-vakcinálási program kellős közepette. Nagyon port kavart, hogy az algoritmus még a jótékonysági szervezeteket is médiaoldalként kezelte - tévesen.

Szakértők szerint így nagy kérdés, hogy ilyen technikai malőr mellett mekkora kihívást jelent majd a Facebook számára a fenyegetésének beváltása Kanadában, az algoritmusa ugyanis úgy tűnik, hogy nem tud megkülönböztetni például egy daganatos betegekkel foglalkozó oldalt valamely médiabirodalom népszerű hírcsatornájától.

Az ausztrál eseményeket tekintve végül az elfogadott törvény már korántsem volt olyan szigorú, mint az eredeti tervezet. A Facebooknak egyáltalán nem kötelező minden helyi médiával megegyeznie, maga döntheti el, hogy mely kiadókkal köti meg a szerződését, csak legyenek kellő mennyiségben úgy, hogy azzal "jelentős mértékben hozzájáruljon" a helyi újságíráshoz. Ám Diana Bossio, a Swinburne Egyetem vezető oktatója, az újságírás és a közösségi média kutatója szerint Kanadának kerülnie kell ezt az utat.

"Remélhetőleg a kanadai kormány tanul Ausztrália hibájából, és nem erőtlenedik el a jogszabályalkotás folyamán, ha a Facebook keménykedni kezd"

- mondta. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a kanadai parlament elé kerülő Guilbeault-féle médiakódex lesz az utolsó. Az ausztrál kormányfő, Scott Morrison korábban felszólította Narendra Modi indiai miniszterelnököt, hogy ő is szólítsa fel a nagy technológiai platformokat a fizetésre, ami különösen figyelemre méltó, mivel Indiában több Facebook-felhasználó van, mint bármely más országban. A hónap elején meg is történt az első lépés ez ügyben.

A Facebook mindeközben leszögezte: ők nagyon is támogatják az újságírást, csak más módon.

Chan szerint erre a legjobb példa a Canadian Press News Fellowship kezdeményezés, amely kereténben a Facebook egymillió dollárt befektetve 10 újságírói munkahelyet teremtett. A terveik szerint ez az elkövetkező három évben további 8 millió dolláros ösztöndíj-kerettel bővül, ami összességében azt jelenti, hogy a Facebook az elmúlt hat évben 18 millió dollárt fektetett be a kanadai médiába. Chan azt is megjegyezte, amit már az ausztrál eset óta folyamatosan mondogat a vállalat: a Facebook által generált forgalom a kiadók számára kifejezetten hasznot hajt, a közösségi oldalról az olvasók híroldalakra történő terelése "évente több száz millió dollárt érhet a kanadai híripar számára".

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.