Hirdetés

A metaverzumban szemkövetéssel ellenőrizhetik, nézed-e a reklámokat

|

Egy sor szabadalommal készül a Meta a virtuális valóság szintlépésére, de valószínűleg nem mindnek fogunk örülni.

Hirdetés

Eddig is voltak, akik több cégnél alakulóban lévő metaverzum koncepciójában a legrosszabb disztópiák megvalósulásának egy újabb lépését látják, de még akik nem teljesen zárkóznak el a technológiától (például Keanu Reeves, vagy az Apple), azok is ódzkodnak attól, ahogy a Metává alakult Facebook kezeli a koncepciót. Nos, a cégóriás legújabb szabadalmai úgy tűnik, hogy azoknak a félelmeit látszódnak igazolni, akik attól tartottak, a cég hátborzongató módszereket is bevet majd, hogy pénzt csináljon a koncepcióból.

Először a Financial Times hívta fel rá a figyelmet, hogy Mark Zuckerberg cége egy csomó új, potenciálisan megvalósuló technológiát védetett le, amik között hardveres fejlesztések és szoftveres megoldások is akadnak.

Hirdetés

Ezek egyfelől azt szolgálnák, hogy a virtuális valóságban lévő avatárunk még pontosabban igazodhasson fizikai valónkhoz, így például a Meta levédette egy mágneses szenzorrendszer ötletét, ami a felhasználó felsőtestének mozgását követné, illetve egy másik érzékelőét, amivel a felhasználó bőrszínéről vehetnének pontos mintát. Azok a szabadalmak pedig egybecsengenek a Project Cambria bejelentésével, amik a felhasználó arcának elemzését, és kifejezésének a virtuális avatárjára vetítését ígérik.

A felhasználói élmény javítása mellett viszont nagy valószínűséggel a tevékenységünk elemzésére is használni szeretné majd a Meta a szenzorokból érkező adatokat. A viselkedési elemzés, és a meglévő adatpontok alapján működő hirdetéscélzás a Facebook üzleti modelljének szempontjából is alapvető fontosságú volt, ám a felhasználók ehhez szükséges követése az, ami a magánszféráért aggódó közvélemény és állami szervek ellenszenvét is a leginkább kivívta. Ezzel együtt úgy tűnik, a Meta teljes gőzzel halad előre a metaverzum ilyen jellegű felhasználása felé, de azt fenntartják, hogy továbbra sem a begyűjtött adatok közvetlen eladásából élnek majd meg.

"Nyilvánvalóan, [a meglévő hirdetéscélzási rendszerekhez] valami hasonlót tudnánk csinálni a metaverzumban, ahol nem a szemkövetési adatokat adjuk el a hirdetőknek, hanem, hogy megérthessük, hogy az emberek odafigyelnek-e a hirdetésre, vagy sem, fel kell tudnunk használni az adatokat"

- nyilatkozta a Meta részéről Nick Clegg a Financial Times-nak.

A felhasználók jelentős része valószínűleg még visszataszítóbbnak érezné a velük kapcsolatos adatgyűjtést, ha azt nem választaná tőlük el egy interfész, mint a mobiljuk, vagy a számítógépük, hanem közvetlenül a testükről történne, így nem meglepő, hogy egy nagyon hasonló történeti elem még egy rendkívül felkavaró Black Mirror részben is helyet kapott.

Persze, a szabadalmak még nem jelentik azt, hogy tényleg ilyen megoldások kapnak majd helyet a Meta virtuális valóság alkalmazásaiban, árulkodó, hogy miről ötletelnek a cégnél. Így az sem meglepő, hogy további szabadalmak a virtuális valóságban megjelenő, személyre szabott hirdetésekre, (feltehetően az avatárunk külsejét felturbózni hivatott) virtuális boltokra, illetve ott valódi márkának értékesíthető szponzori megjelenésekre vonatkoznak.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.