Hirdetés

Egy fejlesztő szerint a VR károsabb a látásra, mint sejtettük

|

Sokan még mindig meg vannak győződve arról, hogy a VR headsetek használata árt az egészségnek, egy friss eset erősítheti ezt az elméletet.

Hirdetés

Azt már eleve sokan jelezték és jelzik mind a mai napig, hogy bár alapvetően nincs semmilyen látási problémájuk, a VR headsetek használatával különféle kellemetlen mellékhatásaik jelentkeznek például fejfájás, nehéz fókuszálás, szédülés, hányinger formájában. Az eszközök fejlesztői dolgoznak is mindenféle megoldáson ennek csökkentésére, de a most felbukkant eset másról szól: eszerint az eleve gyenge szemekre kifejezetten rossz hatással van a folyamatos "VR-kezelés".

Hirdetés

Danny Bittman kreatív vezető és dizájner egy olyan szoftvercégnél, ahol szinte kizárólag VR alkalmazásokat készítenek. A szakember nemrég Twitteren kezdte megosztani tapasztalatait arról, hogy eleve meglévő szembetegségét hogyan érinti az, hogy munkaidejének jelentős részét a virtuális világra fókuszálva tölti.

Bittman gyermekkorától egy olyan szembetegséggel él, amelyet exophoriának neveznek, ez tulajdonképpen a kancsalság egy formája, amely egyrészt fókuszálási problémákkal, szemfáradással jár, és kezelés nélkül felnőttkorban tompalátássá alakulhat. A fejlesztő esetében egy kezelt állapotról van szó, amely alapvetően annyi hátránnyal jár, hogy fáradtság esetén a szemei időnként elveszítik a fókuszt, és ilyenkor az újrafókuszálás fejfájást eredményez. Nem ritka kondíció, sőt: a szemüvegesek egy részénél megtalálható, és felnőttkorban normál kezelés (valamint a megfelelő szemüveg vagy kontaktlencse használata) mellett a legtöbbször teljesen tünetmentes. Bittman esetében azonban az orvosok azt állapították meg, hogy 2016 óta tízszeresére romlott az állapota - és ezt a VR számlájára írják.

A szakember Twitteren több példával igyekszik elmagyarázni, milyen érzés ezzel a romló kondícióval élni. Az egyiken az alábbi 2D-ben megrajzolt, de 3D-s objektumot ábrázoló rajzzal szemléltet. "Ismeritek azt az érzést, amikor egy ilyen kockát néztek sokáig, és egy idő után már nem tudjátok, a külsejét vagy a belsejét látjátok, sőt egy pillanatra a kettő össze is mosódik? Nálam ez egyre gyakrabban fordul elő akkor is, ha mindennapos tárgyakra nézek."

"Olyan ez, mintha az agyam annyira hozzászokott volna a VR-ben a 2D objektumok 3D-vé alakításához, hogy amikor a valós környezetben nézek valamilyen kétdimenziós felületet, a szemeim azon kezdenek dolgozni, hogy csakazértis háromdimenzióssá alakítsák" - magyarázza.

Ez ráadásul nem az egyedüli probléma. A szemek ugyanis egy idő után megszokják azt, hogy a VR-ben látott távolság nem valós, hiszen igazából csak egy néhány centire elhelyezkedő panelig kell ellátni, az onnantól számított 3D észlelése már nem követel valódi fókuszt. A valóságban egy messze levő pontra külön-külön fókuszál a két szem, és az agy dolga az, hogy ezekre ráirányítsa a szemeinket, majd a látványt egybeolvassza. A túlzottan sok VR használat miatt Bittman kezdi elveszíteni ezt a képességet, és amikor egy adott pontról egy térben máshol elhelyezkedőre néz át, a szemei nem fókuszálnak át az új távolságra és elhelyezkedésre.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a VR mindenkire veszélyes: az átlag-felhasználók napi egy órás használat után legfeljebb egy rövid ideig érezhetnek valami hasonlót, aztán visszaáll a fókuszálási képességük, és az is tény, hogy egyetlen esetből nehéz széles körű következményeket levonni. De az már leszűrhető ebből is, hogy érdemes több figyelmet fordítani a VR használatának hosszabb távú elemzésére, mert simán lehet, hogy ami Bittman esetében az alapvető betegsége miatt gyorsabban jelentkezett, más VR felhasználóknál szép lassan, mondjuk 10 év alatt adódik össze. A szakember úgy véli, egyrészt fontos az eszközök fejlesztése is, például a magasabb képfrissítés terén, másrészt pedig a felhasználóknak is van felelőssége abban, hogy igyekezzenek szüneteket tartani a VR használat közben, tornáztatni a szemet, távoli és közeli pontokra fókuszálni, pihentetni, és csak ezután visszatérni a virtuális látványhoz.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.