Hirdetés

Magyar mobilosok, vigyázat: csalók utaznak a pénzetekre!

|

Mostanában újra divatba jöttek a hamis számlabekérők: ne dőlj be nekik, és inkább kétszer nézd át, valódi számlát kaptál-e a tényleges szolgáltatótól.

Hirdetés

Már a Telenor és a Telekom is közleményben figyelmeztet arra, hogy ügyfeleik e-mailben hamis számlabekérőket kapnak, amely egy szolgáltatóktól független weboldalra irányítja őket, hogy aztán a pénzük bánja a figyelmetlenséget. És persze közben a mobilszámlájuk se lesz befizetve.

Hirdetés

A szolgáltatók figyelmeztetései szerint hozzájuk is ügyfelektől érkezett a visszajelzés a csalásokról, de a közösségi médiában is egyre többen írnak arról, hogy hozzájuk is érkezett átverős e-mail. Nem ez az első ilyen próbálkozás, de a jelek szerint most egy komolyabb hullám indult el, ami mögé a trükközők igyekeztek tényleg hihető hátteret kanyarítani, szóval csak óvatosan.

Az e-mail elsőre úgy tűnik, mintha valóban a szolgáltató küldené, és a számla kiegyenlítésére, vagy az adatok frissítésére kéri az ügyfeleket. Erre a levélben egy webes hivatkozás szolgál, amely elsőre úgy tűnhet, mintha valóban a távközlési cégek oldalaira mutatna, de igazából egy ügyes eltérítésről van szó.

Mi történhet, ha sikerül az átverés?

- A szolgáltató számlájához megtévesztően hasonló számlát küldenek, az azon szereplő számlaszám viszont a csalóké. Ha az összeg nem kirívóan magas, sokan odafigyelés nélkül, rutinszerűen fizetnek is, amiből a csalók gazdagodnak meg, természetesen a szolgáltató felé ebből egy fillér se látszik.
- Az adategyeztető oldalon elkérik a belépési adataidat (például név, jelszó, telefonszám), amelyekkel a szolgáltató alkalmazásaiba (például a MyTelenor appba) is beléphetsz. Ezen keresztül pedig a nevedben rendelhetnek akciós, hűségpontos, vagy épp részletfizetéses készülékeket - természetesen nem neked, hanem maguknak, a részleteket viszont már neked kell fizetned.
- Számlaegyeztetés céljából elkérik a mobilszámlád másolatát, ezzel pedig megint csak úgy tudnak visszaélni, hogy a nevedben kommunikálnak a szolgáltató felé, és szintén a nevedben rendelhetnek meg termékeket vagy szolgáltatásokat.

A szolgáltatók a fenti trükkök terjedése miatt arra kérik az ügyfeleket, hogy sokkal óvatosabbak legyenek azokkal a levelekkel és akár telefonhívásokkal is, amelyek látszólag tőlük érkeznek. Minden esetben hasonlítsuk össze a feladókat vagy a hívószámot, és csak akkor higgyük el a dolgot, ha az eddigi e-mail címről vagy számról keresnek minket. Ha bármilyen gyanú merülne fel, inkább hívjuk a távközlési cégek információs telefonszámait, vagy nézzük meg a kapcsolódó adatokat a szolgáltató hivatalos alkalmazásában (ha például kapunk egy valódinak tűnő számlát 5900 forintról, de a MyTelenor appban egyetlen 8000 forintos számlát látunk, egyértelmű, hogy a beérkező kérést csaló küldte). A szolgáltatók igyekeznek letiltani a csaló weboldalak elérését saját hálózatukon belül, de azért a legegyszerűbb és legjobb megoldás az, ha mi magunk figyelünk oda még jobban, és inkább kétszer ellenőrzünk egy beérkező számlát.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.