Hirdetés

Már az EU szerint is veszélyt jelenthet a TikTok a fiatalkorúakra



|

Fogyasztóvédelmi szervezetek panaszai nyomán az Európai Bizottság figyelmeztetéssel felérő párbeszédre invitálta a közösségi platformot.

Hirdetés

A fiatalabb generáció körében elképesztően népszerű, kínai fejlesztésű TikTok kapcsán az évek során többször is felvetődött, hogy a zenés-videós közösségi platform megerősödése komoly veszélyeket rejthet magában. A Trump-adminisztráció például egyenesen nemzetbiztonsági kockázatot látott a jelenségben, kényszerrel próbálva kivásároltatni a TikTokot az amerikai piacról, de a kiskorú felhasználókra leselkedő pedofilok miatt is volt már néhány kisebb botrány a szolgáltatás körül.

Most pedig ismét a gyermekvédelem témája került előtérbe, az Európai Tanács ugyanis nemrég közölte, hogy "formális párbeszédet" kezdeményeztek a TikTokkal, miután a legnagyobb európai fogyasztóvédelmi tömörülés, a 45 szervezetet tömörítő European Consumer Organization (BEUC) februárban panaszt nyújtott be a platform ellen.

Hirdetés

A BEUC szerint a TikTok működése nincs összhangban az uniós fogyasztóvédelmi joggal, mivel a ByteDance szolgáltatása nem védi megfelelően a fiatalkorúakat a bújtatott reklámoktól és a káros tartalmaktól. A Bizottság ezért most hivatalos egyeztetéssel szeretné elérni, hogy a TikTok önként vizsgálja felül az üzleti gyakorlatát. A problémás témák között van a rejtett és agresszív marketing, illetve a felhasználói szabályzat egyes pontjai, melyek félrevezetők lehetnek a regisztrálók számára.

Közleményhez fűzött kommentárjában Didier Reynders jogérvényesülésért felelős uniós biztos a reklámtevékenység témáját emelte ki:

"A járványhelyzet tovább gyorsította a digitalizációt. Ez új lehetőségeket, s egyben új kockázatokat is hozott, különösen a kiszolgáltatott fogyasztók számára. Az Európai Unióban tilos gyermekeket és fiatalkorúakat burkolt reklámokkal, például videókban elhelyezett bannerekkel célozni. A mai napon elkezdődött párbeszédnek támogatnia kell a TikTokot abban, hogy betartsa az EU fogyasztóvédelmi szabályait."

Első körben tehát egy puha intézkedésről van szó, a platformnak egyelőre jogi eljárás és szankciók nélkül adják meg a lehetőséget a korrigálásra. Ez viszont korántsem azt jelenti, hogy a TikToknak könnyű dolga lesz, az üzemeltető ByteDance-nek ugyanis kielégítően kell felelnie 15 nemzeti fogyasztóvédelmi hatóság aggályaira, melyeket a Svéd Fogyasztói Ügynökség és az Ír Fogyasztóvédelmi Bizottság kettőse vezet.

A botrány elindító BEUC azonban továbbra is aggódik az ügy kimenetele miatt. A nemzetközi szervezet a TechCrunch-nak eljuttatott nyilatkozatban kitartásra szólította fel az eljáró hatóságokat, kiemelve, hogy a párbeszédnek mindenképpen eredményesnek kell lennie a fogyasztókra nézve, ami szerintük csak azzal érhető el, ha az összes általuk felvetett problémát sikerül megnyugtatóan rendezni.

A TechCrunch a TikTok álláspontja felől is érdeklődött, akik megerősítették, hogy valóban konzultációba kezdenek az európai hatóságokkal. A közösségi platform egyúttal igyekezett bebizonyítani, hogy már most is eleget tesznek a fiatalok védelméért:

"Tettünk lépéseket a fiatalabb felhasználóink védelmében, például minden 16 év alatti fiókját alapértelmezetten privátra állítottuk, és elvágtuk a hozzáférésüket a közvetlen üzenetküldéshez is. A 18 év alatti felhasználóink továbbá nem vásárolhatnak, küldhetnek, vagy fogadhatnak virtuális ajándékokat, valamint szigorú irányelvekkel tiltjuk a digitális hozzájáruláshoz nem elég idős személyeket célzó hirdetéseket."

Szerinted sikerül egyezségre jutni, vagy végül mégis eszkalálódik a konfliktus az EU és a TikTok között?  

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.