Hirdetés

Menő vagy unalmas lesz a PlayStation 5?



|

A legújabb játékstreamelős és egyéb trendek fényében egyesek szerint már nem járható az eddigi konzolfejlesztgetős út. Tud még nyerni a PS5 egy új világban?

Hirdetés

A játékkonzolok piacán egy ideig viszonylag egyértelmű volt a fejlődés mikéntje. Csináljunk az előző generációnál (és persze a versenytársak gépeinél) szebb, jobb, erősebb konzolt, és azzal mi leszünk a nyerők pár évig. Aztán jön ugyanez a feladat újra, és ha jól csináljuk, megint nyerünk pár évet, és így tovább. Aztán már az elmúlt nagyjából egy évtizedben jött pár érdekes forradalmár, mostanra pedig lehet, hogy teljesen bedől ez a kényelmes stratégia.

Hirdetés

Hol is tartunk jelenleg? Jó pár éve velünk van a PS4 és az Xbox One generációja, a konkurencia pedig ismét nem ezekkel közvetlenül versenybe szálló megoldásokkal próbálkozik megtörni a Sony és a Microsoft uralmát. A Nintendo Switch a kézikonzolos hibrid kiépítésével lett népszerű, a Google pedig a Stadia szolgáltatással teljesen ráállt a fizikai konzolok helyett a streaming technológiára. Ez utóbbit ráadásul a jelek szerint a Microsoft is támogatja, mivel a cég mostanában olyasmiket nyilatkozik, miszerint az Xbox a jövőben inkább egyfajta platform lesz, amely különféle eszközökön átívelő élményt kínál a nagyszobától a PC-n át a telefonig.

A felsorolt gyártók jövőképe egyre tisztább: a Google nem akar hardverrel bajlódni, a Nintendo inkább amolyan hordozható útitársként tekint a konzolra, a Microsoft pedig szintén az előfizetéses, szolgáltatás alapú megoldás felé fordul. Közben pedig a Sony végre konkrétumokat is elárult a PlayStation 4 generáció egyelőre név nélküli utódjáról (amit az egyszerűség kedvéért egyelőre hívjunk PS5-nek), ami viszont semmilyen új úton nem indul el, hanem a megszokott módon az előző család sebességben és erőben felturbózott utódja lesz.

A szükséges plusz

Gyorsan essünk túl azon, mit is lehet jelenleg tudni a PS5-ről. A konzolért felelős fejlesztőcsapat vezető mérnöke szerint a valószínűleg csak jövőre érkező játékgépben egy harmadik generációs AMD Ryzen alapú CPU és egy ray-tracinget is támogató, Radeon Navi alapú GPU dolgozik majd. A háttértár már SSD lesz, és Mark Cerny külön kitért arra, hogy a processzor egy újfajta 3D-s audiotechnológiáért is felel majd, ami szerinte merőben új hangélményt kínál majd a játékosoknak.

A PlayStationöket több generáció óta követők számára pedig az a legjobb hír, hogy a készülő konzol végre rendelkezik majd a visszafelé kompatibilitás csodájával, azaz vígan futnak majd rajta a PS4-es játékok és a PlayStation VR-t is gond nélkül csatlakoztathatjuk hozzá. A hagyományokhoz olyan szinten is ragaszkodik a Sony, hogy bármennyire is a felhő alapú és letöltős platformok korát éljük, igenis lesz a PS5-ben is optikai meghajtó.

Járt utat járatlanért...?

Ha mindezt mondjuk egy éve tudjuk meg, valószínűleg mindenki azonnal térdre veti magát és lelkes hálaimát rebeg a Sony felé, hiszen ez minden szinten jól hangzik. De közben megváltozott a világ, és a bevezetőben említett új utakkal lehetséges, hogy a versenytársak beelőzik a most már négy éve fejlesztgetett, és még mindig akár egy évig készülő új PlayStation-t.

Persze ha boncolgatjuk egy kicsit a versenytársak stratégiáit, még mindig nem lehet száz százalékosan azt állítani, hogy saját megoldásaikkal átveszik a vezetést. A Nintendo amúgy sem próbált soha a Sony-Microsoft párossal közvetlenül megmérkőzni, a Switch sem egy az egyben a "nagyok" pályáján játszik. Az pedig majd csak a tényleges használat során derül majd ki, tényleg életképes-e a Stadia, rászokik, illetve átszokik-e rá a játékos közönség jelentős része. Mert a bejelentés és a tesztek alapján egy next-gen konzolos (vagy akár PC-s) élményt kapunk úgy, hogy közben nem vagyunk évekig egy adott hardverhez kötve, ami bizony eléggé rugalmas rendszernek tűnik. A Stadia felhőben futó játékgépei pedig bizony erősen hasonló konfigurációval dolgoznak, és ott folyamatosan meglesz a lehetősége annak, hogy a Google a játékok vagy épp a játékosok igényeinek emelkedésére válaszul szép lassan, és a szolgáltatás folyamatosságát nem zavarva lecseréli majd a hardverarzenált.

Szóval a kérdés most lehet, hogy nem azzal dől majd el, hogy pontosan milyen hardver ketyeg a PS5 dobozában, vagy épp mennyire lesz szemkápráztató a ray-tracinggel megtámogatott 8K videó. A kérdés most inkább az, hogy a játékosokat még egyszer meg tudja-e győzni a megszokott formula izmosítása, vagy most már inkább ők is a némelyest másféle, de több tekintetben többet is kínáló új megoldásokra vágynak.

Ha azt nézzük, mennyire népszerű lett például a Nintendo "vágd zsebre a konzolodat" stratégiája, azt mondhatjuk, hogy bizony, a célközönséget simán új utakra lehet csábítani, ha ügyesen próbálkozik egy gyártó. De van ellenpélda is, a tradicionális irányítást annak idején elsőként felrúgó Wii, amely pár évig igazi csodának számított, aztán mégis eltűnt a süllyesztőben.

Tehát azt a jövőbeli tények mondják majd meg, mit választ az istenadta nép: egy olyanolyan dobozt, ami eddig is csücsült a tévé közelében, csak épp még több tudással és még nagyobb erővel, vagy valami mobilabbat, átfogóbbat, rugalmasabbat. És persze azt se felejtsük el, hogy a Sony egyelőre csak a PS5 hardveréről ejtett el információkat, és simán lehet, hogy a háttérben épül egy újfajta megosztási, közösségi élmény is, ami a versenytársakhoz mérhető frissességet ad majd a hagyományos megközelítésű "vas" mellé, és ezzel a Sony képes lesz megtartani a jelenlegi rajongóbázis nagyját.

Nektek mi a véleményetek, mi a konzolok jövője? A streaming? A hordozhatóság? Vagy a Sonynak igaza van és nem kell bedőlni mindenféle új divatkezdeménynek? Jöhetnek a kommentek!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.