Hirdetés

Sokat elárul az következő Radeonokról az új Xbox Series X

|

Egyre több részlet kerül napvilágra az új Microsoft csodakonzolról, ami a PC-seknek is jó hír, mert rengeteg árulkodó adatból egészen jó képet lehet összerakni az új AMD GPU-ról. 2020 a GeForce-egyeduralom vége?

Hirdetés

Akár egy szörnyeteg - olyan papíron az új Microsoft Xbox Series X játékkonzol - de persze meg is lennénk lepődve, ha másképp lenne. A végleges gép megjelenése előtt nagyjából fél-egy évvel szokásosan a számháborúé a főszerep, amikor is a Microsoft és a Sony igyekeznek egymást túllicitálva hencegni a hardver számítási teljesítményével.

Az Xbox Series X esetében a 12 TFLOPS-os teljesítmény bejelentését követte hangos felhördülés, ugyanis ez a szám a grafikus chip erejét mutatja, márpedig ez a komponens a legfontosabb a játékok szempontjából.

Hirdetés

RDNA2 alapokon

A jelenleg kapható, legerősebb AMD Radeon grafikus kártya a Navi alapokra épített Radeon RX 5700 XT, amely nagyjából a GeForce RTX 2070 szintjén van a PC-s világban (de olcsóbb nála). Az Xbox Series X-ben ennél érezhetően erősebb, 12 TFLOPS teljesítményre képes grafikus chip lesz, vagyis minden, ma kapható PC-s Radeonnál erősebb, sőt, lepipálja a GeForce RTX 2080 Supert (11,15 TFLOPS) és alig marad el a legerősebb GeForce RTX 2080 Ti-től (13,45 TFLOPS).

Az Xbox-ért felelős, microsoftos Phil Spencer azt is elárulta, hogy az új chip már az RDNA2 alapokra épül, vagyis fejlettebb, jobb, mint a jelenleg kapható AMD GPU-k. Ezt összevetve az AMD vezérének, Lisa Su-nak a kijelentésével, miszerint az RDNA2-es VGA kártyák idén kaphatók lesznek, könnyű kitalálni, hogy az Xbox Series X GPU-extráinak jelentős része a PC-sek számára is elérhető lesz. Nézzünk is mindjárt néhányat ezek közül:

Valós idejű ray-tracing

Az Nvidia által az RTX-bejelentése óta reklámozott extra a real time ray-tracing, vagyis a sugárkövetéses renderelés, ahol a fényhatások teljesen valósághűen ábrázolhatók. Ezért egy dedikált hardveres modul felelős a GPU-ban és alapvetően a szebb fényhatások, tükröződések megjelenítésében hoz látványos változást. A GeForce RTX-ek esetében ez valóban működik is, de egyelőre nem túl sok játék támogatja, és ha bekapcsolod, a sebesség kb. a felére csökken a legerősebb RTX 2080 Ti-knél is. Nagyon reméljük, hogy az RDNA2 esetében ilyen mértékű teljesítményveszteséggel nem fog járni a ray-tracing aktiválása.

Nagyon reméljük, hogy az RDNA2 GPU erejét nem felezi meg a bekapcsolt ray-tracing.

DirectX Raytracing

Hirdetés

Az Nvidia egyedi API-t használ a sugárkövetéses renderelésre, ezzel szemben - ahogy az borítékolható volt - az AMD a Microsoft környezetét használja erre. Ez a Windows 10 + DirectX 12 párosra épül, vagyis a szoftveres kompatibilitás már az első pillanattól kezdve kiváló lesz. Szintén fontos szempont ez a multiplatformos fejlesztés miatt: várhatóan hiába lesz némi hardveres eltérés az Xbox Series X és a PC-s AMD GPU-k között, az úgynevezett portolás nem igényel majd komplett újraprogramozást.

Variable Rate Shading

Okos átverésről, trükkről van itt szó, amely jelentős terhet vesz le a GPU-ról. A grafikus chip a középpontban lévő részt teljes felbontásban jeleníti meg, a perifériára került részeket azonban alacsonyabb szinten, ami gyorsabb és egyszerűbb. Ez a Multi-Resolution Shading, és hatalmas szerepe lehet abban, hogy az új generációs játékok látványban, felbontásban és sebességben egyszerre lépjenek szintet.

HDMI 2.1

Ma minden, multimédiára használatos eszközön HDMI port van, ám a szabványverziók között nagy az eltérés. A mostani AMD Radeonok még HDMI 2.0b szabványt használnak, az Xbox Series X (és PS5) és az új Radeon VGA kártyák azonban már a HDMI 2.1-et támogatják majd. Ebben alapértelmezetten benne van az adaptív képfrissítés (Variable Refresh Rate), ami a G-Sync és FreeSync alapja, továbbá az Auto Low Latency Mód, amivel a konzol vagy PC automatikusan a leggyorsabb megjelenítési módba képes kapcsolni a kijelzőt.

Hirdetés

 

Izgalmas PC-s jövő

Régóta várt és komoly fejlődés előtt állnak a gamer PC-k, valamint a videokártyák, és valljuk be őszintén, erre igen nagy szükség is van. Egy kicsit elgondolkodtató azért, hogy egy-egy látványosabb előrelépéshez arra is szükség van, hogy a konzolok szintet lépjenek és megszorongassák a PC-k világát.

Nagyon hiányzik már a látványos előrelépés és az egészséges verseny a PC-s grafikus chipek piacáról.

Ebből leginkább a megfizethető és stabil 4K@60 fps hiányzik, a PS5-ben és Xbox Series X-ben megjelenő SSD, sokmagos CPU és sok RAM már régóta elérhetők a PC világában.

Hirdetés

Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.