Hirdetés

Akár 3x gyorsabban futhatnak a játékaid az AMD új trükkjével

|

Az AMD megmutatta, miként lehet megháromszorozni videokártyád teljesítményét: 100+ fps 4K-ban egy középkategóriás VGA-val? Ezeknek kell teljesülnie.

Hirdetés

Amióta úri muri lett videokártyát vásárolni és a legtöbben többéves VGA-ikkal igyekeznek kivárni az árak csillapodását a hardverpiacon, nagy kincs lett minden olyan szoftveres trükk, amikkel a modern játékokat nagy részletesség mellett minél jobb sebességgel tudod futtatni.

Egészen néhány évvel ezelőttig csupán a natív felbontásban lehetett gondolkodni, vagyis a VGA-d teljesítményéhez kellett választani a megfelelő monitorfelbontást. Ha alacsonyabb felbontást küldtél a monitorra, a kép homályos, szemcsés, élvezhetetlen lett. Ezen változtatott a DLSS és az FSR, amelyekre most az AMD rásütötte, hogy mind egy szálig elavultak, ugyanis van jobb megoldásuk.

Hirdetés

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0

Az elmúlt évek nagy mágiája egyértelműen a felskálázás, amely a játékkonzol-tulajoknak már régi ismerősük, azonban a PC-knél megismert újabb technológiák nem a nyers erővel történő pixelsokszorozást választották. Az Nvidia DLSS-e kezdetben olyan neuronhálókat igényelt, ami minden játéknál egyedi volt és ha ez nem stimmelt, a felskálázás sem tudott tökéletes lenni (nem is nagyon készült tökéletes neuronháló egyetlen játékhoz sem).

A DLSS 2 nagy előnye, hogy már általános neuronhálókat használ, ezzel a játékfejlesztőknek nem kell foglalkozniuk, viszont a temporális algoritmus válogatós a játékok terén, így a kompatibilitáson azért dolgozni kell. Az AMD FidelityFX Super Resolution 1.0 tavaly spatiális algoritmussal robbant be, ami azt jelenti, hogy az aktuális képkocka információival tud dolgozni felskálázáskor, ennek segítségével igyekszik a kész képen elvégezni az élesítést és az élek visszaállítását.

Ez nem feltétlenül a legjobb eredmény, azonban kompatibilitásból jelest érdemel: szinte bármely játékmotor mindenféle effektjéhez pompásan alkalmazkodik. A helyzet azonban az, hogy az Nvidia DLSS-e az AMD FSR 1.0 megjelenésekor már piacon volt, és az Nvidia nagyon erősen hajtott a játékfejlesztőknél, hogy az ő megoldását válasszák, ami a spatiális algoritmussal jó esetben jobb eredményre is képes.

Erre kontrázott most rá az AMD.

Az AMD FSR 2.0 a DLSS 2-höz (és az Intel XeSS-hez) hasonlóan temporális algoritmusra vált, ami leegyszerűsítve annyit tesz, hogy több adatot szolgáltat a felskálázáshoz, ezáltal pontosabb számítások és végeredményben sokkal szebb látvány fogadhat.

Az AMD olyan messzire ment ebben, hogy kijelentette, az FSR 2.0 a saját élsimítását is bevetve a natív felbontással azonos, vagy akár jobb(!) képminőséget fog nyújtani a játékok alatt. Példának a Deathloopot hozták fel, ami natív 4K-ban 53 fps-sel futott, majd FSR 2.0-val, azonos (vagy jobb) képminőség mellett 101 fps-re gyorsult.

Ez nagyon szép, de a "natívnál jobb képminőség" azért még így is elég erős kijelentés…

Az FSR 2.0 ígéretei nagyon szépek, pláne úgy, hogy nem szükséges hozzá dedikált hardvermodul, mesterséges intelligenciával sem nagyon dobálóztak a bejelentéskor, így pedig megoldható, hogy az FSR 2.0 akár a konkurens GPU-kon is fusson, csupán a játéknak kell támogatnia a technológiát. Az új megoldásra várhatóan még pár hónapot várnunk kell és nagy kérdés, hogy mennyi játék fogja támogatni - ehhez pedig lesz néhány keresetlen szava az Nvidiának, azt garantáljuk. Az FSR 2.0-ról hamarosan, a GDC konferencián többet is elárul majd az AMD.

AMD Radeon Super Resolution

Sajnálatosan suta névválasztás, pedig helytálló, hogy ezzel együtt egy új technológia, az RSR is megjelent az AMD repertoárjában, ami szintén egy trükkös felskálázás, azonban az FSR és az RSR megférnek egymás mellett. A mai naptól elérhető Adrenalin driverfrissítéssel aktiválható RSR technológia egy olyan felskálázás, amely nem a játékmotorba épül be, hanem a VGA kártya driverében végzi el a nagyobb felbontáshoz igazítást. Ehhez AMD Radeon 5000-es vagy újabb GPU szükséges, illetve egy driverfrissítés, minden mást a szoftver automatikusan intéz. Vagyis a mostanáig akadozó, szaggató játékodban csökkentheted a felbontást, a driver ezt felismeri és automatikusan felskálázza a képet monitorod natív felbontására - miközben vigyáz a képminőségre is. Jól látható, hogy ehhez

nem szükséges semmiféle játékbeli támogatás vagy frissítés.

Az algoritmus ebben az esetben nem is lehet más, mint spatiális (az aktuális képinformációt használja fel), hiszen már elkészült képkockákat skáláz fel. A teljesítménynövekedés ezúttal is garantált, azonban adódhatnak gondok, hiszen a képen látható minden elemet válogatás nélkül megnövel a driver, beleértve például a képen megjelenő kezelőszerveket is.

Szintén készülhetünk egy kis kényelmetlenségre az aktiválás során, ugyanis mindent manuálisan kell végezned: aktiválni az RSR-t a driverben, majd a játékban csökkenteni a felbontást. Bár a bejelentésen konkrétan nem hangzott el, de technikai akadálya nincsen, hogy az RSR ne csak 5000-es vagy újabb Radeon GPU-kon legyen elérhető. Hamarosan az integrált Radeon GPU-k és régebbi videokártyák tulajdonosai is megkaphatják a driver-alapú felskálázást, ami ha nem is ér fel egy új videókártya nyújtotta gyorsulással, legalább egy kicsit enyhíti a PC-s gamerek fájdalmait.

A legújabb, 22.3.1-es AMD Software Adrenalin Edition driver már elérhető az AMD támogatási oldalán, amely az RSR mellett hibajavításokat és néhány egyéb extrát is kínál (frissített AMD Link, kiterjesztett Radeon Image Sharpening).

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.