Hirdetés

Egy magyar Windows Phone 7-siker



|

A magyar fejlesztésű SurfCube egy ideig a legnépszerűbb fizetős alkalmazás volt a Windows Phone 7 piacterén, amely egy külföldi szaklap szerint már meg is nyerte a böngészőháborút. Készítőjével, Velvárt Andrással, a Response ügyvezetőjével beszélgettünk.

Hirdetés

Egy augusztusi felmérés szerint a mobilos szórakoztatóipar 33 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le 2010-ben, amely összeg az előrejelzések szerint öt év múlva 54 milliárd dollárra duzzadhat majd. Az iparágon belül a mobiljátékok piaca is dinamikus növekedés elé néz. A tavaly mért 8 milliárd dolláros forgalom 2014-re elérheti a 11,4 milliárd dollárt, 2013-ban pedig a játékon belül vásárlások száma több lehet a hagyományos fizetéseknél, azaz az ingyenes játékok lehetnek jellemzőbbek, amelyek az extra funkciókért plusz pénzt kérnek.

 

 

 

 

A felmérések szerint ugyanis az okostelefon- és táblagép-tulajdonosok nem igazán keresik a fizetős tartalmakat. Az összes letöltés 81 százalékát az ingyenes programok adják, míg a 99 centes alkalmazások 27 százalékkal, az 1,99 dolláros, vagy annál drágábbak 22 százalékkal részesülnek a tortából. Az App Store 25 legnépszerűbb játéka közül 51 százalék szerezhető be ingyenesen, míg 27 százalékért jelképes 99 centet, 22 százalékért pedig 1 dollárnál is többet kell fizetni.

 

Másik megoldásként a játékfejlesztő cégek az ingyenes szoftverekben elhelyezett reklámokkal fedezhetik a költségeiket. Habár az előrejelzések szerint a játékokban elhelyezett vásárlással elérhető pluszfunkciók jövedelmezőbbek leszek, azért a hirdetésekből származó bevételek is komoly piacra tehetnek szert. Tavaly 87 millió dollárt kerestek így a játékfejlesztők, amely összeg 2015-re megtízszereződhet, elérve a 894 millió dollárt. A magyar Response által fejlesztett SurfCube is egy sikertörténet lehet, mivel az alkalmazást jelenleg az egyik legjobb alternatív Windows Phone 7-es böngészőként tartják számon. A hobbi projekt hamar túlnőtt magán, s készítői már megtapasztalták a fizetős, illetve a reklámokkal szponzorált verziók előnyeit és hátrányait is. Ezen tapasztalatokról, illetve a Windows Phone 7-ről Velvárt Andrással, a Response ügyvezetőjével beszélgettünk.

 

A Windows Phone 7 Mango hazai premierjén a Microsoft több hazai fejlesztőcéget is bemutatott, ahol a Respose is prezentálta SurfCube böngészőjét a hazai újságíróknak. Mennyire pezsgő itthon a Windows mobilos fejlesztői élet?

Velvárt András: Nagy az érdeklődés annak köszönhetően, hogy a Mango érkezésével ősszel Magyarországon is elindul a Windows Phone 7-es Marketplace, s nagyon sokan vannak, akik már ismerik a fejlesztéshez szükséges technológiát. Gondolok itt a .NET-, az XAML- és a Silverlight-programozókra. E szakemberek már rendelkeznek a szükséges tudással, amelyhez egy nagyon izgalmas mobilos terület párosul, ahol mindenki szeretne szerencsét próbálni. És persze vagyunk néhányan, akik már a platform indulása óta jelen vagyunk ismert és elismert alkalmazásokkal.

 

 



Ehhez talán még az is hozzájárulhat, hogy lehet hallani olyan híreket, amelyek szerint a Windows 8 érkezésével összeérhet a Windows, a Windows Phone 7 és az Xbox szoftverek világa.

A Windows 8-cal kapcsolatban szeptember közepéig csak találgatni lehet. Az biztos, hogy nagyon érdekes platform lesz, ráadásul a rendszeren belüli alkalmazásbolt érkezése is hivatalossá vált, illetve azt is lehet tudni, hogy a Silverlight alaptechnológiájának számító XAML beépítésével egy külön csapat foglalkozik, tehát vélhetően fontos része lesz majd a rendszernek.

Bárhogy is lesz, az önök által fejlesztett SurfCube jó pozícióból indul, hiszen az hosszú ideig a legnépszerűbb programok között szerepelt a Windows Phone 7 piacterén, a böngészőt a redmondi szoftvercég innovációs díjjal jutalmazta, valamint az Engadget is már kétszer írt a megoldásról.

Az Engadget által közölt két cikk nagy segítség volt számunkra, hiszen így a nemzetközi olvasótábor is megismerhette a böngészőnket. Ráadásul a WPCentral azt írta a 3.0-s Surfcube megjelenésénél, hogy megnyertük a böngészőháborút a platformon, amire egy évvel ezelőtt álmomban sem gondoltam volna. Volt olyan időszak, amikor a játékokat nem számítva az első helyezett fizetős app voltunk. A Marketplace növekedése és az ingyenes (reklámokkal szponzorált) változat kiadása miatt azonban hátrább csúsztunk a népszerűségi listában, mert számottevően csökkent az érdeklődés a fizetős változat iránt. Szerencsére azonban a hirdetési bevételek ellensúlyozni tudták ezen kiesést.

Pontosan miben más a SurfCube, mint a többi böngésző?

A beépített Internet Explorerre épülő megoldásunk kísérleti projektnek indult, amely során egy kis játékosságot akartunk belecsempészni a böngészési élménybe. Olyan felületet hoztunk létre, ahol a böngésző egy háromdimenziós kocka első oldalán, míg a beállítások, kezelőszervek a többi oldalon foglalnak helyet. A kockát a felhasználó a szélének megragadásával, a telefon mozgatásával vagy akár egy „botkormánnyal” tudja forgatni.

 

 

 

 

 

A SurfCube első verziója még tavaly decemberben jelent meg, de mostanra már a 3.2-es változatnál tartunk, amely több tucat funkcióval bír – például YouTube-videók lejátszása, privát mód, az automatikus elforgatás kikapcsolása ágyban történő netezéshez, sávszélesség-takarékos böngészés, remek tabtámogatás és még sorolhatnánk. Az ingyenes és a fizetős változat párhuzamosan létezik, így ha valakit zavarnak a reklámok, az két dollárért átválthat a teljes kiadásra.


A nemzetközi érdeklődés tehát, amint az imént elhangzott, létezik.

Igen, a tavaszi MIX konferenciára idén először sikerült eljutnom, ráadásul előadóként. Az angol Orange mobilszolgáltatóval is kötöttünk egy promóciós megállapodást, az ő megkeresésükre. Ezt mindenképp a SurfCube népszerűségének (no, meg persze kollégáim kemény munkájának) köszönhetjük. Egyébként az újszerű felhasználói élmény miatt meglehetősen megosztó a termékünk. Valakinek tetszik, más pedig türelmetlen, nem hajlandó új kezelési módot tanulni, így nem fedezi fel a képességeit. Erre persze számítottunk is, de pont a SurfCube különlegessége az, ami miatt szárnyára kapott minket a hír.

A népszerűségből mennyire lehet profitálni, avagy meg lehet gazdagodni egy Windows Phone 7-es alkalmazással?

Azt kell, hogy mondjam, hogy ez egy induló, de robbanás előtt álló piac, és mi teljes mértékben úgy is kezeljük. Hosszú távú befektetésként és tanulási, bizonyítási lehetőségként gondolunk a SurfCube-ra, és ami pénz befolyik, azt rögtön visszaforgatjuk. Tehát esetünkben meggazdagodásról nem beszélnék, bár már vannak olyanok, akik főállásban WP7-játékokat készítenek. Viszont középtávon akkora fellendülést sejtünk a Windows Phone 7-tel kapcsolatban, ami miatt mindenképpen már most megéri jelen lenni. Sokkal könnyebb kitűnni a WP7 Marketplace-en, mint egy Android vagy iPhone App Store-ban, ahol sok százezer szoftver között kell láthatónak lenni.

 

 



Melyik egyébként a jó választás: az ingyenes, reklámokkal szponzorált, vagy a fizetős program készítése?

Ezt nem lehet egyértelműen megmondani, alkalmazástól függ. Ha csak a SurfCube-ot nézzük, nem biztos, hogy a legjobb döntést hoztuk akkor, amikor korlátlanná tettük a próbaverziót és bevezettük a reklámokkal szponzorált ingyenes kiadást. De így sok olyan felhasználót is elérhettünk, akik ilyen vagy olyan oknál fogva sosem néznek körül a fizetős appok között, de az ingyeneseknél megtaláltak és megszerettek minket.

Hosszú távon egy mobilszoftvernél a fizetős verzió, az alkalmazáson belüli eladások támogatása, vagy az ingyenes, ámde reklámokkal szponzorált út a kifizetődőbb?

A szoftvereken belül az értékesítések mindenképpen jók, ám ezeket sajnos egyelőre inkább csak játékprogramoknál lehet bevezetni. Böngészőnknél mi nem nagyon tudunk e módszerrel élni – ki venné meg például a könyvjelzők kezelését vagy még 1000 weboldal megnézését plusz pénzért? De ha játékot fejlesztenék, akkor mindenképpen megfontolandó az a modell, hogy ingyenes az alapélmény, és pénzt csak plusz tartalmakért kérnénk. A reklámokat pedig akkor érdemes használni, ha a felhasználó huzamosabb időt tölt el a programmal. Ha ez nem teljesül, akkor inkább a fizetős verziós értékesítés lehet a jobb választás.

 


A Surfcube fejlesztése mellett jelenleg még milyen projektekkel foglalkozik a Response?

A sok tízezer kép kezelésére képes deep-zoomos Zoomery projektünket említeném, emellett újabban Kinecten is megvetettük a lábunkat. E területen itt Magyarországon úttörők vagyunk, mint ahogy mi készítettük az első hazai Surface alkalmazást is. A Kinecttel kapcsolatban az adja az érdekességet, hogy immár nemcsak Xboxhoz lehet csatlakoztatni, hanem a hivatalos fejlesztőkészlet megérkezésével PC-hez is. Készítettünk egy Kinect Maps elnevezésű alkalmazást, amelynél a Bing 3D-térképét vezérelhetjük mozgásérzékelő technológiával – de nem a telefonokon megszokott, viszont a levegőben hadonászva kissé idegennek tűnő multitouch-vezérlést vittük tovább, hanem kifejezetten az élményre, a játékosságra koncentráltunk.

 

 

Az elkészült alkalmazással így egész testünket használva vezérelhetjük a térképet és akár Supermanként is repülhetünk a felhőkarcolók vagy a Grand Canyon falai között. A Kinectben nagy fantáziát látunk, mert újfajta felhasználói élményt biztosít, és megvan benne a cool faktor. Az Xboxon túl első körben talán kiállításokon fog elterjedni – a látogatókat a standhoz vonzó bemutatók, kvízjátékok készülnek (mi is dolgozunk egy hasonló projekten). A Surfcube kapcsán pedig buzgón készülünk a Mango érkezésére, amelynek köszönhetően többek között kihasználjuk majd az új multitasking képességeket, az élő csempéket, a telefonba integrált közösségi hálózatok erejét és a háttérben meghúzódó HTML5-motort. Ezeket a projekteket egyébként videóval együtt bemutatjuk a response.hu oldalon is.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.