Hirdetés

Megrémültek az alváskutatók: reklámot lehet csempészni az álmainkba?

|

A derék tudósok egy poénos reklámkampánytól ijedtek meg.

Hirdetés

A mindent beborító reklámok és az életünk kommercializálódása régóta foglalkoztatja a  társadalmat, elég csak a Black Mirror című sorozat vonatkozó epizódjaira, vagy az olyan játékokra gondolni, mint a The Outer Worlds, melyek szintén ezt a témát boncolgatják.

Most pedig alvásszakértőknél verte ki a biztosítékot a Coors sörgyártó reklámkampánya, ami az álmokba ültetett hirdetésekről szólt.

A kb. 3 perces film lényege röviden, hogy a Coors jogi okokból nem reklámozhatott a milliók által követett Super Bowlon, ezért a Harvard Egyetemmel összefogva egy olyan videót állítottak össze, melynek megtekintője ébredéskor azonnal az ő sörükre vágyik majd.

Hirdetés

A kísérlet hírét a YouTube-on és egy online közlemény útján terjesztették még a januári mérkőzés idején, közel 40 alváskutató viszont nemrég nyílt levélben tiltakozott az eljárás ellen, felhívva a figyelmet az álmok hirdetési célú babrálásában rejlő komoly veszélyekre .

"Álmaink nem válhatnak a vállalati hirdetők újabb játszóterévé. Az e technológiákkal való visszaélés lehetősége éppoly baljóslatú, mint amennyire ez elsőre is nyilvánvaló."

-áll a vészharangot megkongató levélben, ami egyben fel is szólítja az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságát a tudatalatti üzenetekkel bíró hirdetések betiltására.  A probléma csupán az, hogy a Coors reklámja valójában egy szimpla poén volt.

A filmben megjelenő kísérleti alanyok ugyanis szinte mind fizetett színészek, s habár a projektben valóban részt vett a Harvard egyik professzora, eddig semmiféle tudományos publikáció nem született az eredményekről. A reklám tehát nem több egy figyelemre vágyó sörmárka ügyes gerilla-akciójánál, a levelet aláíró alváskutatók viszont nagyon is komolyan vették azt.

A tudósok üzenete persze ettől még értékelendő, hiszen a zavartalan alvás az egészséges szervezet egyik legfontosabb alapszükséglete, ám ezúttal egy olyan jelenségtől ijedtek meg, ami egyelőre inkább a disztópikus sci-fik repertoárjába sorolható. Persze sosem lehetünk biztosak benne, mikor lesz egy Black Mirror epizódból valóság, az elmúlt 2 év ékes bizonyítéka ennek.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.