Hirdetés

Ősrégi módszerrel frissítik a Boeing repülők rendszerét



|

Nem wifin, de nem is USB meghajtón kapják a biztonsági frissítéseket a Boeing gépek, hanem egy olyan adathordozón, amit a fiatalabb generáció talán már nem is látott élőben.

Hirdetés

Floppy lemez. Ízlelgessük ezt a fogalmat így, 2020-ban. A tizenéveseknek talán már nem is mond semmit ez a karakterhalmaz, és "élőben" sosem láttak ilyesmit, valamint talán azt sem tudják, hogy a különféle szoftverekben a mentésre szolgáló ikon nem valamilyen kitalált kriksz-kraksz, hanem egy régebben általánosan használt adathordozó ábrája. És akkor most gondoljunk bele, hogy a hatalmas utasszállítók rendszereinek biztonsági frissítéseit még ma is floppyval intézik.

Hirdetés

Elsőre durva lehet belegondolni, hogy olyan óriási gépek rendszerét, mint amilyen az 1988 óta gyártott Boeing 747-400, még mindig floppy lemezek használatával frissítik. Mert végülis hiába 32 éves a konstrukció, simán megtehették volna a mérnökök, hogy utólag átalakítják az interfészt gyorsabb és modernebb adatátvitelhez. De tessék megkapaszkodni: direkt nem tették, mert a floppy még mindig biztonságosabb.

A Pen Test Partners biztonsági cég szakemberei kürtölték világgá a hírt azután, hogy a British Airways engedélyével megvizsgálhatták a légitársaság által leselejtezett egyik gép pilótafülkéjét. Itt bukkantak rá a nagyvilágban már szinte teljesen elfeledett nyílásokra, ahol a 3,5 hüvelykes mágneslemezeket lehet becsúsztatni. A 747-400 modellekből még kifejezetten sok repül világszerte, ráadásul nem is ez az egyetlen típus, amely floppyt használ a frissítésekhez.

Öreg, de biztonságos

A szakembereknek elmondták, hogy a repülő számítógépét, vezérlőrendszerét, autopilótáját és egyéb rendszereit havonta legalább egyszer frissítik, viszont a macerás és lassú használat ellenére azért maradtak a floppynál, mert az USB vagy az over-the-air módszerek sokkal több biztonsági kockázatot rejtenek. A floppynál csak arra kell figyelni, hogy ne törölje le az adatot róluk valamilyen erős mágneses tér, de a műanyag tokban forgó mágneslap adatait jóval nehezebb manipulálni, mint egy pendrive-on találhatókat, vagy egy vezetéknélküli kapcsolatot.

A gép vizsgálatáról videó is készült, itt 7:47-től látható az ősi rendszer:

A pilótafülkében pontosan 28 naponként kötelezően frissítik a gép szoftverét, de egyes társaságok még a repülési útvonalak adatbázisát is így aktualizálják - ez utóbbi ráadásul tényleg hosszadalmas módszer, hiszen a floppy adatolvasási sebessége csigalassú a modern módszerekhez képest, és a lemezek kapacitási limitje miatt egy ekkora adatbázist akár nyolc lemezre is szét kell darabolni. Aki még anno hurcolt magával valamilyen nagyobbnak számító játékot vagy szoftvert több floppyn, ismeri a cserélgetés és várakozás kínjait, nem is beszélve arról, ha a sokadik lemeznél derült ki, hogy valamilyen mágneses hiba miatt bukjuk a telepítést.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.