Hirdetés

Változtat az EU a digitális szolgáltatások szabályozásán, így érinti ez a felhasználókat

|

Az Európai Parlament elfogadta azt a két rendeletet, amiknek célja az online platformok határozottabb szabályozása.

Hirdetés

Az Európai Unió régóta szeretné elérni átalakítani a digitális piacok és szolgáltatások szabályozását, egyrészt azért, hogy hatékonyabban védje a felhasználókat, másrészt pedig azért, hogy egyenlő feltételeket teremtsen, így csökkentve az amerikai BigTech cégek dominanciáját, támogatva az európai vállalatokat. A digitális piacokról és szolgáltatásokról szóló rendeleteket (DSA, DMA) július 5-én végre elfogadta az Európai Parlament, a közelgő új szabályok pedig sok szempontból érintik a felhasználókat. Ez utóbbiról a PRM-CEE tanácsadó cég szakértője, Bajtay Máté beszélt. 

Hirdetés

A rendelkezésre álló információk alapján az új EU-s rendeletek a jelenleginél sokkal nagyobb szabadságot kínálnak majd a felhasználóknak abban, hogy kiválasszák, mely tartalmakat akarják látni, valamint abban is, hogy milyen alkalmazásokat, platformokat kívánnak használni. A szakértő szerint:

"ez összességében nagyobb online biztonságot, a fogyasztóvédelem terén komoly előrelépést és olcsóbb szolgáltatásokat hozhat, ugyanakkor nem válik egyszerűbbé a digitális életünk, mert még több dologra kell majd figyelni." 

Konkrét példákkal szemléltetve ez azt jelenti, hogy olyan appokat is törölhetünk majd az okostelefonról, amiket eddig megtiltott a szolgáltató, a gyártó nem állíthat majd be alapértelmezettnek egyetlen böngészőt sem (mint iOS-en a Safarit) és a Facebooknak alapból ki kell kapcsolnia az adatlapú hirdetéseket. A rendeletek különösen nagy figyelmet fordítanak a gyermekek védelmére is, a kifejezetten őket célzó reklámtevékenységeket még szélesebb körben tiltja. Így például a nagy online platformoknak biztosítaniuk kell szűrőprogramokkal, hogy kiskorúak ne érhessék el a tartalmaikat, de határozott fellépést ígérnek a megtévesztő vagy pszichológiai befolyásolással élő felületekkel szemben is. 

A leginkább a legnagyobb vállalatok érintettek ezekben a rendeletekben, amikre külön kategóriát találtak ki: ezek lettek a kapuőrük - olyan vállalatok tartoznak ide, amelyeknek legalább havi 45 millió felhasználója van és komoly bevétellel rendelkeznek több országban is. A nyilvánosságra hozott részletek alapján őket még szigorúbban szabályozzák majd a következő területeken: tájékoztatási kötelezettségek, ajánlórendszerek algoritmusai, hirdetések nagyobb átláthatósága, válságkezelési mechanizmus, valamint a jogszabályi megfelelés vizsgálatára kijelölt személy. A szakértő elmondta, hogy rövidtávon a kapuőrökre vonatkozó szabályok segíthetik a kisebb, hazai versenytársakat is.

A rendeletek várhatóan októberben kerülnek kihirdetésre az EU Hivatalos Lapjában, majd az ezt követő 20. napon lépnek hatályba. Hat hónapon keresztül lesz egy átmeneti időszak, majd 2023 tavaszától már élni fog a DMA, a kapuőr-vállalatoknak meg kell felelniük a szabályoknak. 2024 elején pedig a DSA is hivatalosan alkalmazásra kerül. 

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://pcworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.